W zasadzie jako następna miała być inna notka. Jednak być może właściwszym będzie przedstawienie programu dochodzenia do PRS na "kilka kroków" w przód. To pozwoli przygotować się czytającym i dyskutantom do przyjęcia tych treści.

 

Jak pisałem - żadnego utajniania. Wszystko na widoku i wszystko poddane ocenie. Także krytycznej.
Także, jeśli wola i chęć, do przedstawienia alternatywnych rozwiązań, a być może i idei.
 
Jakie konkluzje?
W pierwszej notce tematycznej przedstawiłem kierunki poszukiwań i odniesień dla PRS.
I jednocześnie wskazałem, że potrzeba znalezienia odniesień głębszych, filozoficznych dla tej idei.
 
 
Druga notka - to wskazanie, jakie elementy z punktu widzenia metodyki filozoficznej winny zostać uwzględnione.
Filozofia odgrywa tu ideowo - idealistyczny wątek wyznaczania PRS.
Z kolei notka o ujęciu cywilizacyjnym wskazuje, że Racja Stanu jest wynikiem wzajemnych relacji idei (filozofia) z czynnikami pragmatycznymi niesionymi przez cywilizację, czyli warunki bytowania.
 
Warto zaznaczyć, że te oddziaływania są wzajemne.
Nie ma jednej filozofii - przynajmniej w realiach rzeczywistości. Są różne ujęcia, które w długotrwałym procesie wytworzyły różne systemy filozoficzne.
Z kolei te systemy , poprzez odmienne ukształtowanie rozumienia wartości, spowodowały powstanie odmienności cywilizacyjnych.
 
Dlatego najbliższe notki będą poświęcone  najpierw odmienności systemów filozoficznych, a następne kształtowaniu się rozumienia wartości w tych systemach. To także rozważania o tym, czy cywilizacyjne wartości podstawowe określone przez prof. Konecznego, są  rzeczywiście tymi podstawowymi. 
Najwięcej uwagi poświęcę kwestii rozumienia prawdy, gdyż to pojęcie wydaje się być obecnie  błędnie tłumaczone i określane. Ważne też jest określenie roli dobra. Tu także jest wiele wątpliwości.
Pozostaje piękno - na pierwszy rzut oka "mniej znacząca" wartość. Okazuje się, że niezwykle istotna.
 
Mam nadzieję, że na temat piękna uda mi się uzyskać materiał "zewnętrzny", chociaż już u Norwida,czy Słowackiego jest wiele istotnych uwag.
 
Dopiero na tej podstawie można będzie określić sposób i zależności jakie były brane pod uwagę przy tworzeniu Cywilizacji Polskiej przez naszych Przodków. A po dostosowaniu (próbie) do współczesnych warunków (tu bardzo liczę na współpracę), można będzie pokusić się o określenie Polskiej Racji Stanu.
 
Jeśli ktoś z Państwa widzi potrzebę specjalnego naświetlenia jakiejś kwestii - wszelkie sugestie są mile widziane.